“Kwaliteitsborging dankzij kennisdeling”
Begin juni kwamen alle medewerkers van Dekker Kozijnprojecten bij elkaar voor het eerste Dekker Kenniscafé: een kennismarkt waar collega’s met elkaar in gesprek gingen over verschillende thema’s. Tussendoor gingen we aan tafel voor een heerlijk diner. Algemeen directeur Marieke Koorevaar: “Een mooie manier om in een gezellige sfeer onze kennis en kunde te borgen.”
Mix van onderwerpen
“Vooraf hebben we aan een aantal collega’s met een bepaald specialisme gevraagd om een onderdeel van het Kenniscafé voor hun rekening te nemen”, vertelt Koorevaar. “Allemaal bemanden ze een eigen koffietafel. Daar gaven ze hun collega’s uitleg over thema’s als beglazingstechniek, werkvoorbereiding, aftimmeringen, werken op hoogte en omgaan met bewoners. Een mooie mix van technische en sociale onderwerpen.”
Tips en trucs verzameld
Alle collega’s gingen gewapend met geeltjes de koffietafels langs. Tijdens de gesprekken die ze daar voerden, noteerden ze wat hun opviel. Koorevaar: “Alle opmerkingen op die geeltjes hebben we verzameld. Daar halen we handige tips en trucs uit waarmee we onze werkwijze verder kunnen verbeteren.”
Bewustzijn vergroten
Behalve de kennismarkt en het eten en drinken kende het Kenniscafé nog twee onderdelen: een workshop over administratie op de bouw en een ludieke prijsvraag. “Op tafel legden we een aantal materialen die we veel gebruiken in ons werk”, vertelt Koorevaar. “De opdracht: schat eens hoe veel die materialen bij elkaar kosten. Het leverde de winnaar een etentje op. Tegelijkertijd draagt het bedrijfsbreed bij aan een stuk bewustwording: we moeten zorgvuldig omgaan met ons materieel en onze voorraad.”
Kwaliteitsniveau hoog houden
Het is de bedoeling dat het Kenniscafé voortaan twee keer per jaar gehouden wordt, vertelt Koorevaar: “We hadden een heel mooie locatie: de Maria-Johannahoeve in onze vestigingsplaats Noordeloos. In zo’n gezellige sfeer heb je makkelijk een goed gesprek met je collega’s. Iedereen was dan ook ontzettend enthousiast. Zo werken we op een leuke manier aan het kwaliteitsniveau van onze organisatie.”